4 آوریل 2024- یک مطالعه مبتنی بر رجیستری فنلاند، سه گروه با مسیرهای متمایز BMI را در میان بیمارانی که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، شناسایی کرد. در یک پیگیری چهار ساله، اکثر بیماران یک مسیر BMI ثابت را بدون تغییر وزن زیاد دنبال کردند.

تنها 10 درصد از بیماران کاهش وزن را تجربه کردند، در حالی که 3 درصد اضافه وزن پیدا کردند. میانگین BMI در ابتدا از آستانه چاقی در همه گروه ها فراتر بود. کاهش وزن یک هدف اصلی درمانی در دیابت نوع 2 است، اما این مطالعه نشان داد که تعداد کمی از بیماران موفق به کاهش وزن می شوند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه فنلاند شرقی انجام شد و نتایج آن در Clinical Epidemiology منتشر گردید.

بیماران متعلق به هر گروه به مدت هشت سال دیگر برای عوارض دیابت پیگیری شدند. در طول دوره ی پیگیری، 13 درصد از کل بیماران دچار عوارض میکروواسکولار، 21 درصد دچار عوارض ماکرو وسکولار، و 20 درصد از بیماران فوت کردند.

خطر عوارض میکروواسکولار 2.9 برابر و خطر عوارض ماکروواسکولار 2.5 برابر در بیماران باBMI  در حال افزایش در مقایسه با افرادی با BMI ثابت، افزایش داشت. عوارض میکرو و ماکرو عروقی دیابت می تواند شامل رتینوپاتی، نفروپاتی و نوروپاتی و همچنین بیماری های قلبی عروقی باشد.

ژیتینگ وانگ، محقق دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: "این نتایج بر اهمیت نظارت مستمر BMI و مدیریت وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید می کند. درمان های مناسب و حمایت از تغییرات سبک زندگی برای جلوگیری موثر از افزایش وزن و کاهش خطر عوارض دیابت بسیار مهم هستند."

این مطالعه در کارلیای شمالی در فنلاند، با استفاده از پرونده الکترونیکی سلامت از مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تخصصی انجام شد. این مطالعه شامل 889 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 جدید در سال 2011 یا 2012 بود. شرکت کنندگان بر اساس مسیرهای BMI فردی از زمان تشخیص تا سال 2014 گروه بندی شدند.خطرات عوارض میکروواسکولار، عوارض ماکروواسکولار، هر گونه عارضه ی دیابت و مرگ و میر ناشی از همه علل از سال 2015 تا 2022 در هر 3 گروه مسیر BMI برآورد شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-newly-diabetics-succeed-weight.html